2009-05-22

Inför trean....

i våran skola finns många frågetecken. Minskat resursstöd blir det definitivt. Varför ska det vara så att bara för att det går ett sommarlov så tror de som bestämmer att då klarar sig barnet utan hjälp. Det är ju liksom inte så det funkar med det här funktionshindret, om nu nåt funktionshinder funkar så. Kommer man att låta han använda datorn i skolan och om....vem ska ordna med allt runt den. Blir det jag o pappan eller blir det C. själv? För som det ser ut nu så kan ju inte skolan bestämma sig för vem som ska ta ansvaret. Men det är ju bekvämt för då finns det liksom ingen att skylla på. Veckan som gått har jag fått så roliga kommentarer av skolfolket....ojoj. Som exempel att man växt ifrån talsyntesprogrammet. Har de nån aning om vad en talsyntes är och varför man har den o vad det är för funktionshinder C. har. Ja man kan ju undra. Jag visste inte heller nåt om talsyntes innan jag fick info om det men man får väl ta reda på saker o lära sig. Det är faktiskt deras jobb. De har valt yrket o då får man nog faktiskt ta det negativa med det också, som inte ens behöver vara negativt OM man kan tänka flexibelt.
Och framförallt om man kan se möjligheter istället för svårigheter. Och det är väl mycket det som det handlar om när man har med personer som har autism att göra. Se möjligheter istället för att bara se alla svårigheter. Man ska ju bygga på det som funkar o är positivt liksom.

1 kommentar:

Roffes blogg sa...

Usch vad segt och jobbigt det låter.
Och jag kan tydligen inte heta nåt annat än Monica här... suck. Men det gör väl inte så mycket då, får se om jag orkar krångla mer med det en annan dag.
Nu är det läggdax. Kram på dig.