2007-06-07

snart en student....

imorron bitti tar sebben studenten. Jisses alla år i skolan är äntligen över.
Idag har jag köpt tårta o lämnat till hans lärare på skolan(ja de som är VVS-lärare). Fast de var inte där då så den fick ju sebben överlämna.
Dagen idag har varit full av ärenden. Jag har klippt mig,sebben har klippt sig hos vår frisör.
Hämtat byxor o kavaj hos skräddaren eftersom peters kavajarmar var för långa o sebbens kostymbyxor likaså.
Sen har det varit fullt upp. Beställt tårtorna hos vårt bageri och köpt bubbeldricka. Hämtat skylten. Och jag har en överraskning åt han som han inte har en aning om. Det känns väldigt kul faktiskt o jag tror att han kommer bli så glad.

Peter har ikväll passat på att jobba övertid. Men vi har fixat detta bra ändå.
Men vad köper man så här i elfte timmen till sin son som tar studenten. Som har ny digitalkamera,ny mobil o mp3 har han ju också en bra. Och han vill INTE ha smycken. Han vill inte ha flytta hemifrån grejer än. Han ville ha ena katten först men igårkväll så ändrade han sig då stoffe o iza blev så osams om den ljusa kattungen o den ska ju flytta till dalarna.
Nej då ville han ingen katt ha för det var orättvist mot syskonen.

Nu snart kanske lugnet kan infinna sig.
Kvar att göra tills imorron är att hämta björkar-peters uppgift
hämta blommor-evelina o jennifers uppgift
hämta tårtorna-min uppgift
ordna sista fikat o fika åt stoffe o iza.
Och naturligtvis köpa blommor åt han.

Det är en konstig känsla det här när man fått slåss så mot skolan genom åren att nu är det ju faktiskt över o de här 3 åren i gymnasiet har varit ganska bra. Och vet ni vad....min son ska få motta medalj i skolan. De som går natur o teknisk linje de bästa där får stipendium o min sebbe har vunnit skol SM på sin skola. Han är alltså bevisat duktigast både teoretiskt o praktiskt i sin klass. Ja jag är mallig.
Och jag är enormt stolt.
Jag tror att imorron kommer det kännas som att kärleken svämmar över. Den kärlek man har till sitt barn. Jag kommer nog grina när jag ser han där på skolgården.
Min personliga coach har sagt åt mig att då ska du gråta ,så det tänker jag minsann göra om det är så att tårarna kommer.
Av de 8 eleverna i klassen så är det bara sebbe o 2 till som fått sommarjobb. Och sebbe o en kille till får förmodligen lärlingsplats i höst. Och när jag ser tillbaka på alla åren i skolan så vet jag att kampen har lönat sig. Det beviset har jag när jag ser sebbe.
Och jag vet ju också att vi kommit väldigt långt med mycket blod,svett o tårar.
Efter honom så instiftade man aspergerhögstadiet när vi hade gjort vår anmälan mot kommunen.
När han var liten o blev så grymt mobbad på sin dåvarande skola efter det gjorde man om sitt antimobbingprogram på den skolan.
Han har ibland eller ofta inte fått dra nytta av fördelarna själv MEN han har betytt nåt för kommande elever.
Och den gången han blev så grymt misshandlad på skolan i degerfors ja sen framkom det ju att den eleven som gjorde det mot sebben han var ju totalt.....han misshandlade ju alla möjliga.

Inga kommentarer: