2007-09-09

nu har ...

wilma bott hos oss i drygt en vecka. Nu har bustakterna kommit fram. Men så är det ju alltid med små eller stora valpar. Vi har tränat en del under veckan o försöker få in ett antal kommandon.
Lilla damen vet redan att hon ska sitta när man ska gå ut vid dörren. Det behöver man inte ens säga längre. Och har hon koppel på sig så sitter hon när man ska gå in också.
Varsågod vid maten tränar vi för fullt att hon ska titta på mig innan jag säger varsågod.
Hon är ganska bra på inkallning och jag jobbar mycket med lös hund.
Vi har börjat öva in "Ligg"
"STANNA" har vi också börjat öva in.
De flesta moment man övar in med henne behöver hon inte många ggr på sig för att fatta vad man menar.
"NEJ" håller vi också på med för fullt när det behövs.

Hon är ju av en appporterande ras (de ena 75%) och hon bär mycket olika saker. Då säger man bara "tack" så får man det hon har i munnen.
Hon är ju alltså 75% golden och 25% border collie.
Det betyder att damen behöver jobba en hel del både nu och i framtiden.
Hon lyssnar ganska duktigt på alla barnen o det är nästan viktigare än att hon lyssnar på mig.
Sitter jag i vardagsrummet på kvällarna ligger hon där o sover men går jag in till mig ja då följer hon efter dit och ska sova därinne på sitt täcke.
Hon är himla mysig men också busig. Hrm....igår åt hon sönder en teckning från izabelle som hon gav mig när jag fyllde år.
Iza blev ledsen men ikväll hade iza gjort en ny med ballonger och mig och grattis mamma. Den ska vi rama in har jag lovat izabelle o så ska den upp på väggen här.

Terapihund skulle man kunna kalla henne för. För några dar sen åt hon på ett ben. Stoffe var ledsen o skulle sätta sig o kvällsmysa med henne. Jag hann inte riktigt med där utan såg bara benet o en wilma. Tänkte shit hur går det här nu då.
En del hundar vaktar på sina ben o vi känner wilma för lite för att veta hur just hon är än.(mina hundar får inte vakta på ben o matskålar just av det skälet men man måste ju uppfostra de till det)
När stoffe kommer fram till henne släpper hon sitt ben o så lägger hon sig tillrätta o visar upp magen. Hon vill bli kliad på magen.
När jag såg det då kände jag bara jo vi gjorde rätt som skaffade wilma just nu.
Det skulle ha varit värt alla pengar i världen.
Just stoffe är hon himla mysig med.

Nu önskar jag bara att jag kunde få bli frisk så vi kunde öva inkallning lite mer effektivt o befästa "nej" ordentligt.

Inga kommentarer: