2009-03-03

vågar man hoppas....

det är tungt runtom i sverige nu. Senast idag gick att läsa i tidningarna att metall frivilligt sänker lönen för sina arbetare. Jag är kluven i frågan. Anser egentligen inte att man ska få sänkt lön, absolut INTE.
MEN om lönen sänks med 5% som jag såg en siffra. Om man har en månadslön på 25000 före skatt innebär det en minskning med 1250 kr. Jag är egentligen helt emot detta! MEN om det innebär att man slipper få sparken från jobbet sitt. Leva i arbetslöshet o en stämpelpeng på kanske 10 lapp efter skatt. Då anser t.om jag att valet är ganska enkelt. Hellre behåller man jobbet och får en något sänkt lön än leva på ingenting och leva i arbetslöshet. Jag är gammal syndikalist så det här handlar absolut inte om att jag är högersympatisör. Men ibland måste man se krasst på tillvaron. Kanske är det metall som är föregångare. Det viktigaste är väl ändå att vi kan rädda jobben. Och detta handlar inte om att lönen ska vara sänkt för evigt utan i ett krisläge.Min man har fått sänka sin lön rejält den senaste tiden. Från att jobba 5-skift till att först gå ner på 4-skift och sen 3-skift plus en dagtidsvecka. Skitschema är vad det är. Men det gäller att gilla läget. Eller leva i arbetslöshet och då är valet för oss rätt enkelt. På hans jobb handlar det om att rädda jobben o ha kvar så många arbetstillfällen som möjligt.Självklart borde regeringen göra något, men egentligen vad ska de kunna göra när det är en ekonomisk kris som drabbat så många länder.Har man barn att försörja får man nog göra allt för att kunna både bo kvar i sitt hus och så att det kan ha det så bra som möjligt. Då funkar det inte att vara idealist och ha massa principer. Jag väljer att tycka att metall ändå har gjort ett bra val.

Inga kommentarer: