2007-10-19

Koppelträning....

nu har jag o wilma på allvar börjat koppelträna. Hon har ju hela tiden kunnat gå i koppel men nu ska hon på allvar lära sig att gå i koppel utan att dra. Vissa grejer lärde sig ju peter på kursen men allt sånt funkar inte på wilma. Hon är ju ordentligt stark plus att hon är ganska så envis med. Nu tränar vi på att man sitter vid övergångsställe o väntar på kommandot "nu går vi"
Om hon drar blir det ett ryck i kopplet,att jag bara står still så hon får tänka själv att ojdå nåt hände matte är inte med längre. Och då kommer hon oftast gående tillbaka till mig. Eller om jag är trött i mina leder så blir det "vänta" och då sätter hon sig oftast.
I början hade vi inte stryphalsband till henne o hon är enormt stark o då kan du ju rycka till hur mycket du vill,det händer ju liksom inget ändå.
Men vi köpte ett stryp(rundsytt) i måndags och nu fungerar hon mycket bättre redan.
Fast vi har mycket att träna på. Men hon fattar ju snabbt så det ska nog gå att få in detta med att hon inte ska dra i kopplet. Jag vill inte ligga som en rem efter en hund som väger 35 kilo sen.

Inga kommentarer: