2007-10-08

valpkursen klar

ja nu har wilma gått klart valpkursen. Efter snart 19 års hundägande (förutom ett par hundfria år i mitten)har peter gått sin första valpkurs nånsin. Jag har varit coach o stått i bakgrunden. Varit med på planen o iakttagit men inte varit aktiv mer än på teorilektionerna.

Med alla andra hundar vi haft är det ju som varit kursare. Men innan vi köpte wilma bestämde vi att han skulle gå kurs med henne(allafall minst en kurs)
I början var det enormt svårt,jag fick verkligen stålsätta mig för att inte gå in o ta över där på lydnadsplanen.
En del som gick den här kursen där gick de varannan gång eller helt tillsammans. Men jag har alltid fått lära mig i alla år att det är en som ska gå kursen.
Wilmas helsyster Zelda gick samma kurs. 2 stycken amstaff,en ridgeback,en golden,en jack russel,en finsk spets och en storpudel.
Men det är så viktigt att gå kurs med hunden o peter har verkligen utvecklats. Sen är det väl tyvärr så att på hemmaplan är det jag som tränar mest med henne o övar in alla nya moment.
Nästa kurs blir alltså en allmänlydnadskurs o den blir till våren.

Jag har gått kurs o tränat med dessa hundar.
Våran första hund sussie bordercollien.
Trickson våran collie, Glory en lab/golden henne gick vi ingen kurs med.
Zorro en collie. Tessie våran sheltie har jag bara gått agilitykurser med o ingen annan kurs.
Men jag längtar verkligen tills vi kan ta ut wilma på agilityplanen. Och innan dess måste grundlydnaden sitta som smäck.
Och som peter sa på vägen hem. Med tessie har man inte behövt nån lydnadskurs eller valpkurs eller nåt för hon har ju hela tiden varit så bra. Så ni kan ju tänka er att man fått hejda sig många ggr när man nu helt plötsligt skulle stå som åskådare. Vi får väl se om han vågar gå nästa kurs med.

Och trevligare instruktörer än i kristinehamn får man ju leta efter. Underbara människor. Tack anette o maria för att vi fick gå på eran kurs. När vi nu kom med efter kursstart o utbölingar som vi är.
Här där vi bor är det brist på instruktörer.
Och stort tack till sebben o min mamma som ställde upp så vi kunde gå kursen med wilma tillsammans. Man ska tillbringa de närmsta 10 åren med den här hunden och då är det ju viktigt att man kan vara delaktig.

Inga kommentarer: