2007-10-19

skolmötet...

ja igår hade vi skolmötet. En sak var riktigt dålig på mötet och det är att de inte kan ordna fritis åt stoffe förrän till vårterminen.
De kan inte ordna nån bra lösning för honom. Och i o för sig så är det ju så att en dålig lösning vill vi inte ha. För det kommer han må så oerhört dåligt av. Men å andra sidan kunde det ju ha varit bra att ha fått fritis. Speciellt när vi har läkarbesök med de andra barnen så är det ju bra. Men men....
Sen är det ju även så att loven blir svåra för honom när han då ska vara ledig så länge från skolan,då blir det svårt att komma tillbaka sen.

Men det i skolan gick rätt bra tycker jag nog.
En person till I. ska in på honom när K.(ordinarie resursen) är med på sin fritisplanering på torsdagarna. Från början sa skolan 3 timmar och nu är det allafall nere i 45 minuter. Plus att de förstår att det behövs ordentlig inskolning. Så I. kommer vara med minst 3 ggr innan hon själv ska ta stoffe.
Känns ju bra för vid förra mötet förstod man inte alls sånt här. De lägger också upp det så att I. ska leka med stoffe. Hon ska inte "jobba" med honom. Och det är också ett bra upplägg eftersom det borde vara lättare att nå honom i leken än i en kravfylld situation.
Innan vi kom till mötet hade vi fått 3 olika nya förändringar nästa vecka. Dels 2 läxor till. En i svenska o en i matte. De har redan ordbilder som läxa varje vecka.
Plus att de skulle ha skogsdag på onsdag. 2.5 timma i skogen. Så innan kändes det bara NÄÄÄ!
Men nästan direkt på mötet så sa jag till om det här. Hans lärare E. sa då att "jaha men gäller det läromedel också?"
Ja sa jag nu måste mål 1 vara att skola in I.
Jag och E. får bestämmma själva om läxorna. Skogsdagen bestämmer jag och K. om. Och jag hade med mig alla där på mötet om det,de förstod. Det är ju precis det här jag vill ATT de ska förstå. Så det blev inte mer kravfyllt ändå.
Det var ju himla bra.
Vi kommer få nytt ÅP. Och det kommer bli det gamla från i våras som var bra o så ska de lägga till nya bitar där bara. Läraren E. sa t.om ja det finns ju ett från i våras som är påskrivet som du tycker är bra,så vi tar det. För du vill ju inte att vi ska ta bort massor på det. Precis sa jag så är det. Annars skriver vi inte på det.
Och rykande exempel är bra. Och samma dag hade det varit en situation med stoffe o ett annat barn där resurspersonen inte funnits nära. De t.om sa åt mig att ja men tog inte du det med resursen. Nej sa jag,det är eran sak tycker jag. Ok sa de och det skulle de ta upp.
Sen på väg hem efter mötet tog jag det ändå. Men det känns bra o nu verkar alla införstådda med att det är dialog vi ska ha. Men man ska aldrig ropa hej det är nåt som jag lärt mig de sista åren. Men just nu känns det bra.

Inga kommentarer: