2007-04-04

påsklov...

har vi nu. Iza är sjuk o har varit det några dar nu. Vi har lite kallare väder här nu så jag undrar vart tog det fina vårvädret vägen.

Ja vad har vi hunnit med då. Nja inte så mycket. Peter har börjat foga kaklet men det går så segt framåt.....
I måndags hade vi en tid på bup o det var väl inte sådär upplyftande direkt. Och framförallt har vi ännu en gång stött på vilket dåligt stöd man får från hab här. Jag hade önskat att vi hade fått ha påsklov o sluppit tänka på skolan. Många tror att har man barn med autism så får man automatiskt så mycket stöd från samhället. Så är det INTE kan jag säga.
Vi ville ju ha hjälp med att hab förklarar för skolan vad autism är osv. Men se det kunde inte hab göra. Fick t.om höra av en från hab "är det så bra med resurs egentligen"
Nej det är klart att det inte är det....obs ironi på hög nivå. Att gå i en klass med 27 elever o ha autism funkar inte om man inte har sitt speciella stöd. Som det är idag har ju C. sitt egna schema o så i förskoleklassen o allt det stöd han har i skolan har jag fått kämpa mig till på egen hand. Men nu så tänkte vi att det vore ju bra om hab förklarar hans diagnos för skolan.

Men det är ju totalt livsfarligt med en habilitering som kan säga såna saker som "nja en resurs kan hjälpa till för mycket" eller "det är kanske inte så bra med en resurs"
Sånt undanber vi oss. Självklart finns det resurser som hjälper barnen för mycket. Men så är det inte i stoffes fall.
Och det viktiga för oss är ju att han får ha sitt fortsatta stöd i ettan sen. Både stödmässigt och med sitt egna schema osv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att jag har upphört att förvånas över hur många tomtar som sitter på fel jobb i kommuner och landsting. Sorgligt är det iaf.

annorlunda mamman sa...

nä samma här,men man blir bra trött varje gång det sker ändå. Men nu har jag släppt det. Vi kör på som förut på egen hand.