2007-05-13

hjärnskakning...

i fredags em var evelina med om en mopedolycka. När hon kom hem så hade hon ont i handleden o kunde inte berätta så mycket.
Jag var inte riktigt mig själv heller efter begravningen o så. Jag o sebben försökte få reda på vad som hänt men nja det gick inte så bra.
Evelina la sig o vilade o somnade. När jag o sebben kollat på skadorna på moppen o sett hennes ryggsäck började vi förstå att det var mer illa än vad det verkat. Efter några timmar fick vi reda på mer när vi pratade med evelina.
Hon var förvirrad,hade ont i huvet osv.
Till slut började man fatta att hon antagligen fått en hjärnskakning.

Hon hade flugit av moppen o slagit i huvet(det kunde hon inte riktigt berätta det att hon slog i huvet,men man förstod det o speciellt när vi tittade på hjälmen också). Den hon höll på att krocka med(en som körde bil) hade gått ur o hjälpt henne upp. Hon klarade inte av att ställa sig upp själv,men detta framkom ju flera timmar senare.

Den här personen hade velat ringa hem åt henne men evelina hade inte velat det utan sagt att hon bodde ju härborta.

Igår var hon fortfarande trött,hade ont i huvud o nacke.
Men vi åkte in då för jag är så van vid hjärnskakningar att här säger man "avvakta"
Men idag (söndag) bestämde jag mig för att ringa jouren. Men dit fick vi inte komma utan sköterskan där sa att ni ska åka till akuten på en gång.(akuten här får man egentligen inte åka till,såna är reglerna)
Så jag fick göra det o sebben fick vara barnvakt. Peter jobbade ju 6-22 även idag.
Vi fick komma in rätt snart o en trevlig kirurgläkare sa att hade det varit i fredags hade han lagt in henne men nu har vi klarat 2 dygn så nu tar ni sista dygnet hemma. Hon fick order om att inte gå till skolan imorron o läkaren sa till mig att märker du nåt så får hon vara hemma en dag till. Hon är nu ordinerad vila.
Och värken i nacken ska ju snart gå över.

Nu ikväll har evelina dock sett väldigt trött o konstig ut.
Sebben skulle gått på teater i fredagskväll men han stannade ju hemma då.

1 kommentar:

Anonym sa...

Usch vad otäckt! Hoppas att hon blir bättre snart!