2007-05-15

skolmatshistorian...

nu snart ska förmodligen det här med skolmaten vara fixat.
Den här veckan har jag också fått skicka med maten. Personalen på aprikosen sköter det galant. De värmer deras mat o ordnar så att izabelle får den maten till matsalen.

Idag var jag på studiebesök i skolköket där maten tillverkas. Och det såg bra ut hur det var separerat från det övriga. I samma rum visserligen o nära det andra. Men alla de vanliga ugnarna de har direkutsug o de steker ingen mat där i köket utan det värms i de ugnarna. Allergidelen har en separat egen ugn o de allergiska barnens mat steks ju fast i separata stekpannor.
Känns ju bra att ha fått se hur det ser ut o så.
De har fått fram en av sorterna med glutenfri pasta. Däremot bröd är svårt,det mjuka. Sen fanns det en tokig idé förra veckan om hur maten skulle tillverkas att det skulle ut på olika skolkök eller dagiskök. Men det sa jag till kökschefen nu o han sa att de i det här köket kommer tillverka deras mat. Bra tycker jag.

De vill att jag skriver matsedeln eftersom jag vet vilken mat de gillar. Så jag har fått en ordinarie matsedel o ska skriva där vad jag tycker att de ska äta de olika dagarna.
Nu är tanken att de får skolans mat från måndag nästa vecka förutsatt att jag får till matsedeln med. Men det är ju så mycket man ska hinna med,fast jag får nog till den matsedeln tills på fredag nu allafall.
Nu är nästa steg att besöka skolköket där barnen går för att prata om hur maten ska märkas upp osv.

Inga kommentarer: