2007-05-03

ingen skolmat....

säger den skolan här som gör specialkosten. Mina barn är ju superallergiska o så har stoffe sina speciella grejer i o med sin autism.
Jag lämnade då intyg till skolan i höstas(eftersom barnen var lovade att börja äta då.) så det har gått via skolsköterskan.
Har pratat med köket om detta förut o det skulle väl inte vara några problem. Men när det nu väl var dags ja då skulle det krånglas. Jag var på möte i em med de i köket(inklusive nya kökschefen). Vad händer....jo de talar om att de kan minsann inte ordna nån mat tills på måndag.
Hallå.....hur svårt kan det vara. Jag är INTE utbildad vare sig kokerska eller dietist. Här är 2 stycken kokerskor som bara håller på med specialkost. Och de ska inte kunna fixa det som är deras jobb. Gissa om jag är ARG nu!!!

Läkarintyg finns plus att jag skrivit listor om vad iza kan äta o vad stoffe kan äta. Men de kan inte göra ordning det. De ansåg att det utförliga intyg som finns från barnens läkare inte duger.
Där står utförligt om deras allergier,sen står det dessutom att de ska kontakta mamman vid övriga allergier (typ kryddor osv)
Och det står att stoffe har autism o har därför ett väldigt speciellt matutbud. Men det duger inte o de vägrar laga nån mat förrän de får minsta beståndsdel preciserat.
Det räcker inte att det ovanstående står och att det står att de är allergiska mot mjölk,fisk,ägg,soja,gluten,diverse frukter osv.
Kökschefen påstod både att det var politiska beslut o eu-direktiv.

Jag berättade för de att stoffe har nu med sin assistent blivit förberedd på att på måndag ska han börja äta. Jag sa till de att förstår ni inte hur det här ställer till för ett barn med autism. Nej de hade inte minsta lilla förståelse o var totalt bergfasta att de får ingen mat.
De har ändå vetat om detta i flera veckor att just 7:e maj börjar de äta.
Förklarade för de att nya intyg kommer ta ett tag. Jaja sa de vi serverar ingen mat innan vi har nya intyg.

Jag var så jäkla arg när jag gick ifrån det mötet så fy....
Åkte direkt upp till barnmottagningen här o pratade med sköterkan L. Som var förstående osv men deras läkare jobbar bara en kort stund på måndag o då hinner han förmodligen inte det här. På onsdag jobbar han också en kort stund o då med organisationen eftersom han är chef här. Så hon sa att hon visste inte alls när han kan ringa. Hon tittade på intyget som finns o sa "men det här är ju jätteutförligt"
Och efter att ha varit mamma i snart 19 år o då med barn som har allergier o funktionshinder så har jag sett ett antal intyg i mina dar o det här är ett väldigt bra skrivet intyg där det står klart o tydligt.

Kostchefen i kommunen är bortrest tills nästa vecka o hon kan förmodligen inget göra ändå. Hon är ingen allergiexpert direkt o har haft lustiga åsikter när de gick på dagis. Så henne ger jag inte mycket för. Nu är frågan kan man ändå ringa förvaltningschefen inom kommunen som har barn o utbildning som sitt område. Förmodligen ringer jag han i morron för detta är baske mig helt sjukt.

Kökschefen var noga med att tala om att de är inget allergikök,de kan inte garantera mjölfritt,nej de kunde inte garantera nåt alls.
Känns ju inte direkt tryggt o förtroendeingivande.
De vill väl kanske att jag ska stå med maten men då ska jag minsann ha betalt för det också.

Jag var så trött o slut efter detta så fy. Sen skulle köket som gör maten göra själva maten men skolköket där de serverar maten(som INTE lagar nån mat alls) skulle koka deras pasta o potatismos. Japp fler kockar......alltså större chans att det blir fel än om det är en ansvarig t.ex.
Idag ger jag som i tidningar DAGENS RIS åt skranta skolan i karlskoga.
Som är de som lagar skolmaten här. Både en kurs i allergikost och en i bemötande vore inte helt fel.

Att det är hel kedja av folk förutom stoffe o iza som blir berörda av detta,ja det skiter de ju i.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill bara skicka lite styrkekramar.
Det är helt sjukt att barnen inte får den maten de har rätt till i skolan.
Visst är det obligatorisk skola? Då är det även obligatoriskt med maten.

Fy skäms skola.

/Zanna barnastmalistan

annorlunda mamman sa...

tack för ditt stöd zanna. Det behövs!

Anonym sa...

Men herregud! HAr de aldrig stött på allergier förut? Det var bland det stolligaste jag hört. Ja, oj vilken kommun du bor i!!