2007-05-04

ännu värre....

igårkväll mailade jag förvaltningschefen om det här med maten för barnen. Mailade även över izabelles intyg till han så han har. Sen i morse ringde E. från barnens förskoleklass o undrade om hon kunde ha trulle idag som stoffe kunde vara med på. Javisst sa jag bara stoffe får gå med L. o jobba.(L. är stoffes resurs). Jo det skulle de fixa.
Då berättade jag om det här eländet. E. tyckte att det är ju bra om du kan ta med mat så de får ändå nu när vi förberett stoffe på detta. Ja sa jag,jag bestämmer med L. när jag kommer med de.
Pratade med L. o han sa att visst han kunde nog tänka sig att värma deras mat i deras ugn. Jag sa att jag går o pratar med skolköket på aggerud om lite rutiner o sånt.

Alltså nu fick jag nästan chocken över dumheter. På sista åtgärdsprogrammet bestämdes det att L. ska få låna en vagn från matsalen för att köra hans o stoffes mat på till solrummet där de ska äta. Den här i köket där hon tyckte att de kan väl lägga det i en korg. Märk väl nu!
Den här matsituationen de ska ha ska vara så lik en vanlig matsituation som möjligt.
Jag sa till henne att ja men vattnet då eller annan dryck. Ja det kunde också vara i korgen. Ja sa jag men då rinner det ju ut då får man ju ta en sportflaska eller nåt. Ja men då kan han väl ha en tillbringare i handen.
Förklarade då att det är ju bara att stoffe springer till eller gör nåt annat så måste ju L. liksom springa efter så det går ju inte att ha det så.
Hon tittade på mig som att jag var dum i huvet typ att vadå gör barn så......

Sen säger hon ännu dummare saker. Ja men de kan ta vatten på en toa. Nu har jag en son som är rörmokare o en systerson med. SÅ jag sa till henne att vattnet på toan är inte gjort för att dricka. Det är andra hygienkrav,andra sorters rör som inte klarar den hygienen som krävs.
Ah vadå tyckte hon.
Sen tycker hon då att tallrikarna ska de ta i en plastpåse.
Då kände jag bara att nej nu är det för mycket den här människan diskuterar jag inte saker med.

Specialpedagogen på skolan U. hade tittat in en stund o hälsat på mig o sa att jag ringer dig vid 9.(hon visste att jag sökte henne efter gårdagen)
Hon kramade nästan om mig....känns fint.
Jag gick därefter bort till rektor o från 8.15-10.00 satt jag på möte med rektorn o även senare specialpedagogen.
Han kunde förstå detta till viss del sa han men ändå inte. Han har ju sett intygen o sa bara "det här kunde jag inte ens förstå o tro att det skulle bli ett problem"
Hans förslag var att jag skickar med mat så länge men max i 2 veckor.
Jag sa till han att jag ska ha ersättning för det för det finns inga andra i sverige som ska betala barnens skolmat. Nej visst sa han.
Jag fick veta lite annat med. Bland annat läsa annonsen som ska ut för personal runt stoffe.
Vid 8.45 tyckte han att vi borde ha med U. här.
Jag berättade att jag sökt henne o hon blir ledig vid 9. Så vid 9 gick han o letade rätt på henne o kom tillbaka vid 9.10. Sen satte vi oss ner alla 3. Sen sprang han ifrån på slutet o sprang ner till barnens förskoleklass för att kolla om L. kan värma maten osv.
Jodå det gick bra sa han.

Så nu gör vi så här så länge. Jag skickar med maten,de på barnens avdelning värmer maten och så äter de. Den här i köket tyckte att iza skulle gå med sin bytta med varm mat från avdelningen till matsalen. Det sa jag bestämt ifrån till henne om o förstår du inte vad utpekande det är. Nej vadå sa hon o ryckte på axlarna.

Senare ringde jag kökschefen o berättade om vad vi gör just nu. Han talade om att han kunde ju få fängelse så han kunde inte lämna ut nån mat alls. Trots intygen alltså. De ska ha varenda ingrediens specificerad. Trots att de då fått ett utförligt intyg. Jag frågade han om vad han tyckte om att de skulle bära tallrikar i plastpåse. Ja det gjorde väl inget. Men sa jag förstår du inte att det måste vara så likt en vanlig matsalssituation som möjligt. Nä vadå.....
Förvaltningschefen ringde upp mig och han skulle jaga på kostchefen i kommunen.
Han sa det här ska lösas snabbast möjligt.

Men alltså kontentan av dagen.....
En kökspersonal som anser att man ska ta drickvatten på toan,tallrikar i plastpåse och andra tokiga idéer.

Nu är det så att uppdelningen när barnen går i skolan är att lärare ska inte ha nåt med maten att göra. Så stoffes resurs L. han gör mer än vad han är tvungen till. När jag kom o hämtade stoffe sa han t,om att jag hämtar min mat då 10.45 så får E. ta stoffe då.
Ja sa jag visst men då får du ju äta kall mat.
Jaja sa han jag har betalt för att äta kall mat så det är ok.

1 kommentar:

Anonym sa...

Enda kravet för att bli anställd i er kommun är att man ska ha IQ likvärdigt med en morot! Det är min enda kommentar till det här inlägget.