2007-05-11

skolmaten...

har ännu inte löst sig. Jag har stått o gjort matlådor sena kvällar eftersom det inte funkar att göra de när stoffe o iza är vakna. Sen behöver de ju middag med så man får ju laga dubbelt. De äter ju kl 11 på sin förskoleklass o det är ju ganska tidigt.
Nästa vecka ska jag få se skolköket. Men när jag ställde frågan om det fick jag höra "litar du inte på oss"
Klart man vill se hur det är uppdelat när man har så allergiska barn. Jag minns när jennifer gick i degerfors på parkskolan o det var en självklarhet att få se vart de lagade de allergiska barnens mat. Och när man här har sagt att man inte kan garantera mjölfritt eller garantera nåt alls.
Denna veckan har jag fått höra att nu säger man allafall "bara" vi kan inte garantera mjölfritt.

Sen att det varit tokiga bud som att maträtterna som de inte kan äta som kommer färdiga. Typ biffar,köttfärsås osv ska lagas i andra kök i kommunen. Ja blanda in så många som möjligt så man inte vet vart det kommer ifrån.
Kunde jag få veta vartifrån isåfall. Nej det gick ju inte såklart.
Men jag ger mig inte så lätt. Innan de börjar äta deras skolmat ska de få visa sitt kök,inehållsdeklarationer eller ge de enbart "rena" produkter. Och de får faktiskt tala om vem som ska tillaga maten.
Jag vet ärligt inte vad de håller på med här. Men det är väl enklare om det finns 10 olika att skylla på om det blir fel(eller kanske man ska säga NÄR). Då kan man skylla på den mänskliga faktorn eller t.om att man inte riktigt vet VEM det är som tillverkat maten. Tack o lov har jag skolsköterskan med mig där,hon anser lika som mig att det ska vara 1 eller 2 som är ansvariga för detta.
Men hur det sen blir ja allt är bara en massa frågetecken.
Jag hoppas att de frågetecknen kan rätas ut nästa vecka.

Inga kommentarer: