2007-03-15

glutenfri pizzadeg...

på begäran lägger jag nu in receptet på glutenfri pizzadeg.
Det här är det bästa receptet jag hittat hitills.

4 dl lågprotein mix
1/2 tsk bakpulver
50 g mjlkfritt margarin
1.5 dl vatten.

Blanda mix o bakpulver i en skål. Fördela margarinet i mjölblandningen. Så det blir en grynig massa. Tillsätt vattnet o rör snabbt ihop degen. Till detta moment använder jag elvispen med degkrokar. Man kör tills det blir en slät deg. (absolut inte ha i mera mix eller så)
Av den här degen blir det 4 pizzor. Jag gör ordning 2 på varje plåt. Tar o liksom plattar ut den på bakplåtspappret med fingrar o händer. Så det blir en rund tunn pizza.
Lägg på den fyllning man vill ha.
Grädda i 225 grader i ca 15 min.(tänk på att glutenfri deg blir ganska vit när den är färdig i ugnen,får inte samma färg som vanlig deg)

Vill man nu ha mjölk i så går det ju lika bra att använda vanligt margarin.
Receptet är från en bok som heter ÄTA GOTT receptbok för allergiker. Sen har jag gjort om det lite bara.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Och lågproteinmixen - går den att köpa i vanliga affärer e´ller köper du den från allergimat.se?

annorlunda mamman sa...

Lågproteinmix kan man köpa både på ica o konsum/coop butiker. Den jag använder till den här pizzan är FINMIX från semper. Utan mjölk såklart.
Jag köper ju inget mix alls eftersom det får vi ju på anvisning.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Tack så mycket. Jag ska definitivt testa det.

Anonym sa...

Varför lågproteinmix? Går det inte bra med vilken glutenfria mjölmix som helst?

anki sa...

den här pizzadegen är helt underbar! Går snabbt och göra och är skitgod! TACK!

Den gluten- och laktosfria tanten sa...

Tack för ett jättebra pizzarecept! Detta kommer att bli en favorit!
Mvh Miriam

Anonym sa...

Det här är den bästa pizzadeg jag nånsin testat! Har blivit många pizzor sen vi hittade receptet. Tack så mycket Incan!
/Anna

anna sa...

bästa pizza receptet jag hittat! och så enkelt! mvh anna

Anonym sa...

Äntligen en pizzadeg som fungerar!!! Tack för det! Har inte ätit en redig pizza sen mina glutenproblem blommade upp 2005 men nu...
Många tack för receptet, nu "stinker" jag vitlök men det struntar jag i!Per i Småland

Anonym sa...

vi bor utomlands och är nydiagnostiserade med celiaki. utbudet här av mjölmixer är noll. alla recept jag hittar på internet är baserade på olika färdiga mjölmixer. kan man ersätta detta på någotsätt eller blanda ihop något själv av potatismjöl, majsmjöl osv. tacksam för kommentarer/hjälp!!