2007-03-11

Mjölkfri pizza...


jag tänkte berätta lite om pizzan som jag gör åt stoffe o iza. Stoffe o iza är multiallergiker. De tål bland annat inte mjölk,ägg,soja,fisk,massa olika frukter o grönsaker osv osv....Sen är de även glutenintoleranta.
Allafall när jag gör pizza åt de har jag hittat ett toppenlätt recept på degen. Det finns såklart ingen färdig att köpa. Det finns färdig glutenfri deg att köpa men den är det ju mjölk i :(

Sen brukar jag göra en köttfärsås åt de som jag lägger på.(den har jag riven morot i).
Och sen lägger jag på det som de gillar. Stoffe gillar svamp o iza hatar det så hennes blir utan svamp. Sen ringlar jag oatlys IMAT över.

Det blir inte som god bubblande ost men blir saftigt o gott enligt de. Man ringlar över så mycket som man själv tycker är lämpligt. Sen in i ugnen som vanligt. Man kan även koka en sås av IMAT o gelatin men det tycker jag blir för bökigt o ändå inget toppenbra resultat.

Tål man nu soja kan man ju ha sojaost ovanpå. Och för vegetarianer kan man ju göra en röra av grönsaker men det tål ju tyvärr inte stoffe o iza. Detta med att ha IMAT på går bra för iza men eventuellt tål stoffe ingen havre alls. Men då kan man ju ringla kokosgrädde ovanpå som finns hos www.allergimat.com eller i välsorterade matvarubutiker.
Lyckan är total när jag gör pizza åt de.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tack världens snällaste!! Jag ska den. Apropå kokosgrädde: är den god?

annorlunda mamman sa...

kokosgrädde kan man ha i mat på samma sätt som oatlys IMAT. Alltså göra såser av,ha i grytor(istället för vanlig grädde om man är mjölkallergiker),man kan även ha den på semlor osv....
Den är lite sötaktig i smaken men mina barn äter den ju såklart:)
Fast den ska vara vispbar med.

Anonym sa...

hej.
jag skulle jättegärna ta receptet på degen! både mjölk och glutenfri.. behövs så lägg gärna det på min blogg!

annorlunda mamman sa...

Visst kan jag lägga ut det receptet på glutenfri pizzadeg.
Har du också glutenbarn?

Anonym sa...

hejsanhoppsan.

nej själv har jag inga allergier alls i familjen *tar i trä* men min dotters bästa vän har det i familjen och det vore jättebra med recept att bjuda på. VIll du maila mig är min mail samma som mitt bloggnamn fast med @hotmail.com istllet för blogg.se

tack!

Anonym sa...

Jag skulle bli hemskt tacksam om du ville lägga ut receptet på degen. Har en pojke som inte tål vete,mölk eller soja (ock lite till). Jag skulle gärna vilja veta hur du gör pizzadeg utan mjölk eller vete.